Sed ut perspiciatis unde omnis iste
natus error sit voluptatem accusan
tium doloremque laudanti.
Instagram
Follow me
Minimalistyczny Patent na Styl – Olga Brylińska Image Consultant
23999
page-template-default,page,page-id-23999,eltd-core-1.1.1,audrey-ver-1.5,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-right,eltd-header-centered,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-animate-height,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,eltd-side-menu-slide-from-right,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive
by Olga Brylińska
Minimalistyczny patent na styl

Twoja żelazna baza

Zaznaczenie właściwych odpowiedzi daje przejrzysty zarys funkcjonowania stylu. Minimalistyczny Patent na Styl (w skrócie MPS) stanowi fundament do budowania spersonalizowanej garderoby. Można go wykorzystać jako bazę dla typologii Ethereal lub jako kompendium związane z typologią Kibbe. Ponadto MPS jest czytelny dla osób nieznających dobrze typologii Ethereal, czy typów Kibbe. W takim przypadku wystarczy zapoznać się z pojęciami Yang oraz Yin (patrz Kompendium) oraz z podstawową wiedzą o stylu.

Właściwe odpowiedzi można zaznaczyć samemu lub przy pomocy osób trzecich.

Przedstawione poniżej wytyczne dotyczą cech ubioru/stylu.

Główne aspekty MPS:
POZIOM YANG

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

YANG w stylu – wszelkie inspiracje modą męską, które na stałe weszły do mody damskiej. Style surowe i minimalistyczne oraz te z nutą drapieżności. Ubrania obcisłe oraz uznawane za seksowne (patrz Karmazynowy Ethereal). Dodatkowo wydźwięk YANG mają również style młodzieżowe i sportowe.

POZIOM YIN

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

YIN w stylu – elementy ubioru powszechnie określane jako stricte kobiece lub dziewczęce/słodkie (np. rozkloszowane sukienki, falbanki, drapowania, delikatne tkaniny, koronki, kwiaty, groszki). Wysoki poziom YIN dobrze obrazuje moda z lat 40. ubiegłego wieku (patrz Baśniowy Retro Ethereal).

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

DŁUGIE

ŚREDNIEJ DŁUGOŚCI

KRÓTKIE

PRZYKŁADY:

  • marynarka sięgająca połowy ud, długi płaszcz
  • marynarka o klasycznej długości, płaszcz za kolano
  • krótki żakiecik, płaszczyk sięgający połowy ud
DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

OSTRE

MIĘKKIE

FALISTE

PRZYKŁADY:

  • klasyczny trencz, koszula z kołnierzykiem
  • odzież z dzianin i innych miękkich tkanin
  • falbana lub dolna krawędź rozkloszowanej spódnicy
FASONY

SZTYWNE, ZDEFINIOWANE

MIĘKKIE, NIEZDEFINIOWANE

OBCISŁE

DOPASOWANE

LUŹNE

ROZKLOSZOWANE

W tym, jak i w poprzednim przypadku, wiele zależy zależy od rodzaju tkaniny. Zdefiniowane fasony wymagają tkanin średnio-sztywnych lub sztywnych. Miękkie i niezdefiniowane kształty to np. dzianiny, wszystkie cienkie tkaniny, elastyczny dżins, miękkie wełny. Kolejny aspekt to dopasowanie do linii ciała. W prosty sposób dzielimy ubrania na: obcisłe, klasycznie dopasowane oraz lekko lub bardziej luźne.

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

MINI

POŚREDNIA

MIDI

MAKSI

MINI – długość krótsza niż przed kolano aż do bardzo krótkiej

POŚREDNIA  – długość przed kolano, w kolano, za kolano

MIDI – do połowy łydki

MAKSI – dłuższa niż do połowy łydki

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

PRZYKŁADY:

  • sukienka z obniżoną lub podwyższoną talią
  • zaszewki lub lekkie marszczenie w talii
  • rozkloszowana sukienka z wyraźnie zaznaczoną talią
POZIOM ELEGANCJI

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

Na ile dana stylizacja nadałaby się do pracy przy ścisłym dress code lub np. na wyjście do teatru. Elegancja to również style klasyczne (w tym tzw. kobieca klasyka – patrz Baśniowy Retro Ethereal) oraz style minimalistyczne, wygładzone, sztywne.

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

Jak daleko dana stylizacja wychodzi poza ramy ogólnie pojętego minimalizmu lub modowej klasyki (w tym klasyki tzw. kobiecej). Wysoki poziom ekstrawagancji to wyróżnianie się z tłumu, niepodążanie za aktualnymi trendami.

Aspekty wspomagające:
DETALE I DESENIE
  • dekolty o miękkich liniach 
  • dekolty o ostrych liniach 
  • małe dekolty
  • duże dekolty 
  • odkryte ramiona 
  • golfy 
  • kołnierzyki 
  • stójki
  • kaptury
  • drapowania 
  • falbany 
  • koronki 
  • desenie kwiatowe 
  • groszki 
  • kratka 
  • paski 
  • motywy zwierzęce
  • desenie geometryczne
  • abstrakcyjne desenie o miękkich liniach 
  • rozmyte desenie 
  • połysk
  • asymetria
  • wielkość deseni – mała/średnia/duża
  • ilość elementów ozdobnych – mała/średnia/duża
KOLORY

W pierwszej kolejności należy wybrać pakiet najlepszych kolorów (kolorów a nie ich odcieni). Następnie należy ustalić cechy wybranych najlepszych kolorów oraz to, jak będą one funkcjonowały w stylu.

CECHY I FUNKCJE WYBRANYCH KOLORÓW:

TEMPERATURA

BARWY ZIMNE

BARWY NEUTRALNE

BARWY CIEPŁE

color_temperature_2
POZIOM NASYCENIA

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

color_saturation
POZIOM KONTRASTU (zestawienia kolorów)

NISKI

ŚREDNI

WYSOKI

contrast_levels_v2
ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

MAŁA

ŚREDNIA

DUŻA

colors_used v2
POZIOM JASNO-CIEMNO W CAŁOŚCI GARDEROBY

JASNE KOLORY – podane w procentach

POŚREDNIE KOLORY – podane w procentach

CIEMNE KOLORY – podane w procentach

wardrobe_colors
kibbe_typology

MPS W TYPACH KIBBE

Poniżej główne aspekty MPS dla poszczególnych typów Kibbe z zaznaczonymi właściwymi odpowiedziami. Umieszczenie ich na niniejszej stronie ma na celu ułatwienie zrozumienia tego, jak funkcjonuje MPS w praktyce. Przy okazji pojawia nam się klarowny i maksymalnie zwięzły obraz stylów dla poszczególnych 13 typów bazowych – od Soft Gamine do Theatrical Romantic.

Przedstawione poniżej wytyczne dotyczą cech ubioru/stylu.

Lista dotyczy czystych typów. Nie uwzględnia indywidualnych modyfikacji.

SOFT GAMINE

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
GAMINE

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
FLAMBOYANT GAMINE

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SUKIENEK*

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża

*Spódnice nie są najlepszym wyborem dla kobiet FG.

SOFT NATURAL

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
NATURAL

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  •  obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
FLAMBOYANT NATURAL

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SUKIENEK*

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża

*Spódnice nie są najlepszym wyborem dla kobiet FN.

SOFT CLASSIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie*
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi (tylko wieczorowo)

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża

*Kobiety SC najlepiej prezentują się w gładkich, nieodcinanych w talii sukienkach. Stąd długie linie.

CLASSIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi (tylko wieczorowo)

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
DRAMATIC CLASSIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
SOFT DRAMATIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
DRAMATIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi 

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
ROMANTIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi (tylko wieczorowo)

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża
THEATRICAL ROMANTIC

POZIOM YANG 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM YIN 

  • niski
  • średni 
  • wysoki

DOMINUJĄCE LINIE PIONOWE

  • długie 
  • średniej długości
  • krótkie

DOMINUJĄCE KRAWĘDZIE UBRAŃ

  • ostre 
  • miękkie
  • faliste 

FASONY

  • sztywne, zdefiniowane 
  • miękkie, niezdefiniowane 
  • obcisłe 
  • dopasowane 
  • luźne 
  • rozkloszowane 

DŁUGOŚĆ SPÓDNIC I SUKIENEK

  • mini 
  • pośrednia (przed kolano, w kolano, za kolano)
  • midi 
  • maksi (tylko wieczorowo)

POZIOM AKCENTOWANIA TALII

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM ELEGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

POZIOM EKSTRAWAGANCJI

  • niski
  • średni 
  • wysoki

ILOŚĆ KOLORÓW UŻYTA W JEDNEJ STYLIZACJI

  • mała
  • średnia
  • duża

MINIMALISTYCZNY PATENT NA STYL jest objęty prawami autorskimi.

Comments

  • Moderator lothlorien

    Zapraszamy na nowy wpis Olgi 🙂

    Uwielbiam takie patenty i rozpiski, więc dla mnie to raj. 😀 Na pewno zrobię dla siebie indywidualną wersję, a przynajmniej spróbuję, bo moja szafa jest jakaś zbyt nieokreślona ostatnio.
    Dodatkowo, bardzo ciekawe jest porównanie typów Kibbe z grupy obok siebie. Super przydatne 🙂

  • Moderator Jonathan

    Wpis wygląda super! 🙂 Fajne rozpoczęcie roku.
    Stylowo, jestem zdecydowanie po stronie Yang (pomijając płeć), co jeszcze bardziej mnie oddala od czystego typu.
    Ewentualnie androgyniczne akcenty inspirowane rockiem.

  • Eryka

    Od tygodni chodzi mi coś takiego po głowie przy moich ograniczeniach sylwetkowych. Myśl, że Etherealowa/Kibbe baza tak bardzo precyzyjnie przekazuje, ile warto robić dla swojego stylu, że nie ma sensu kombinować bardziej niż oczko w dół lub w górę przy każdej z wymienionych cech. A czasem nawet tyle nie. Dopiero jak ma się wizję tej nienaruszalnej bazy, która zabrania Romantic majstrować przy talii, można się zastanawiać, które Ethereale podkreślają kolor oczu.
    Doskonały wpis, kiedy potrzebujemy się przywrócić do porządku!

  • Neptunka

    Bardzo fajny wpis! Wiele wyjaśnia w moim przypadku. Muszę przeanalizować go sobie na spokojnie w odniesieniu do moich ethereali. 🙂 Ale już chyba rozumiem czemu część rzeczy u mnie nie do końca pasowała.

  • Pati

    Ależ genialny wpis! Faktycznie użyteczny dla osób zaczynających przygodę z typologiami. Mam tylko pytanie, czy wybierając odpowiedzi nie kierujemy się tym co lubimy i jak chcemy żeby nasz styl wyglądał niż tym co rzeczywiście nam pasuje? Skąd wiadomo, że się nie mylimy? Nawet osoby trzecie zaznaczą pewnie w większości te odpowiedzi, które kojarzą się już ze stylem danej osoby i jej preferencjami. Czy więc ten przepis jest dla każdego czy dla osób bardziej świadomych siebie samych? Pytam, ponieważ jako typ gamine przypada bardziej yangowy styl, natomiast kusi mnie i lubię elementy yin. Tutaj wkraczają już etherale jak rozumiem i mogą tłumaczyć te ciągoty 🙂 Bardzo gratuluję nowego wpisu i cieszę się z niego. Nie śmiałam pytać czy strona jest już kompletna czy będą się pojawiały nowe zagadnienia a tu taka niespodzianka ❤️

    • Moderator lothlorien

      100% pewność da jedynie konsultacja/analiza u Olgi. 🙂 Moim zdaniem w przypadku jakiejkolwiek samodzielnej diagnozy jest ryzyko myślenia życzeniowego. Czasami po prostu nie jesteśmy w stanie spojrzeć na siebie obiektywnie. Ale jeśli ktoś to umie, albo świadomie buduje swój styl oddalając się od bazy mniej lub bardziej, to narzędzie jest świetne, aby sobie wszystkie elementy poukładać.

      Jednocześnie fajnie jest spojrzeć na MPS przy typach Kibbe, bo jest to pewien punkt wyjścia dla osób niepewnych odpowiedzi. Np. typ Gamine ma poziom Yin określony jako niski, więc raczej nie sądzę, że Ethereale mogą zmodyfikować styl na tyle, aby ten poziom przeskoczył na „wysoki”. Co najwyżej „średni”, ale to na pewno indywidualna sprawa.

    • Neptunka

      A ja się jeszcze zastanawiam czy baza typu Kibbe to te ethereale tworzące typ jak dla Gamine np Iskrzący, Francuski, Karmazynowy, czy też te kompatybilne? Dla Gamine to był Słoneczny, Energetyczny i Baśniowy. Bo opis jak roxumiem dotyczy czystych typów Kibbe.

    • Neptunka

      Ok, czyli temat jest bardziej złożony. Dziekuję za odpowiedź! 🙂

  • Anita

    hej wszystkim 🙂 Olgo uwielbiam twoje porządkowanie w stylistyczno-etheralowym świecie, wpis tak świetnie skonstruowany,że nie mam pytań odhaczałam tylko wszystkie punkty przy SC 🙂 Są wierni czytelnicy bloga którzy po cichu czekają na kolejne i cieszą się jak dziecko,pozdrawiam 🙃

  • Magda

    To jest genialne!

  • Aga SG

    Fantastyczny wpis i ogromna niespodzianka, Olgo <3 Świetnie wyjaśnia różnice między typami! Najlepsza baza informacji nt typów Kibbe z jaką się spotkałam. Brawo!

  • Arwena

    Mam 100% w odpowiedziach:))). Co jest chyba dowodem na klarowność zaleceń Olgi. Dla początkujących więc będzie to narzędzie idealne.
    Ja teraz mam inny problem.
    Przez pierwsze lata po diagnozie wręcz purystycznie trzymałam się tych wytycznych i moja szafa to taka właśnie żelazna baza była. A teraz…zachciało mi się jakiejś odmiany, przeszło mi nawet przez myśl marzenie, żeby z wiekiem mi się jakieś inne ethereale nasyciły, bo do znudzenia wypiłowalam te dominujące. Mam ochotę wywalić wszyztkie ciuchy, ciągnie mnie zwlaszcza do BE, ktory mam ale za mało i WE, którego nie mam. Kompletnie nie man pomyslu, jak urozmaicić swój styl ubierania, żeby nie wyjść poza linie DC i trzymać się FE, GE i IE.

    • Moderator Jonathan

      MPS na Ethereale? Nie mogę się doczekać 🙂

    • Neptunka

      Super, że będzie tez MPS dla ethereali ❤️

    • Kasia DC

      Super, bo ja jakoś bardziej czuje się Francusko niż DC.
      Pomimo, że sporo już wiem, wpis bardzo pomocny, by móc sobie wszystko dokładnie uporządkować.

    • Arwena

      Olgo, czekam zatem z utęsknieniem 🙂 Nie chcę sobie narobić niepotrzebnego balaganu w garderobie.

    • Aga SG

      MPS na Ethereale 🥰🥰czekam z niecierpliwością!

  • luci

    Olgo, w tej metodzie rewelacyjne jest to, że nie wychodzi od opisywania sylwetek czy cech urody ale cech ubrań, w których wygląda się korzystnie. Miałam zawsze trudność z systemami gdzie najpierw trzeba ocenić jak się wygląda a potem dobrać do tego styl. Nie za bardzo wiem jak wyglądam, a jeszcze mniej jak to ponazywać, natomiast dużo łatwiej mi określić w czym mi wyjątkowo dobrze a w czym wyjątkowo źle. Pamiętam, że jeśli chodzi o Kibbe, to fragmenty jego książki zawierające opisy typów niewiele mi powiedziały, test Kibbe, który również dotyczył wyglądu, w wielu punktach mnie przerastał. Dopiero partie mówiące o odpowiednich fasonach, materiałach i fakturach stanowiły dla mnie wskazówkę.
    Tutaj łatwo było mi odpowiadać na pytania. Co więcej, posługując się rozpiską cech stylu typów Kibbe, nie miałabym żadnych problemów z rozpoznaniem swojego typu. Podsumowanie jest tak skonstruowane, że skutecznie rozwiewa wątpliwości. Na przykład, jak bardzo nie podobałby mi się styl FG, widząc hasła: fasony obcisłe i luźne , poziom elegancji niski, poziom akcentowania talii niski, wiedziałbym, że muszę skreślić ten typ. Super jest też to, że kryteria opisujące styl są takie namacalne, czytelne. Szczególnie wrażenie zrobiły na mnie kryteria elegancji, ekstrawagancji i ilości kolorów używanych w stylizacji – zjawiska tak rzeczywiste, na pewno każdy ich kiedyś doświadczył, a jednak podsumowanie i sklasyfikowanie ich to zupełna nowość! 🙂

    • Eryka

      Podpisuję się pod drugą częścią komentarza! Łatwo odnaleźć pojedyncze swoje cechy w zbyt wielu typach, by same opisy dawały klarowny obraz.
      Super, że została ujęta liczba kolorów w ubiorze, nigdy się nad tym nie zastanawiałam, a jednak intuicyjnie ich nie mieszałam, tak samo jak Ethereali. Dwa naraz to zwykle maks, choć mogę sobie wyobrazić, że przy bardzo pokrewnych da się je jakoś ograć nawet przy niskiej ekstrawagancji (np. bluzka o syrenim kroju i królewskim kolorze, biżuteria Królowej, gwiezdna fryzura. Może by działało). Poziom elegancji za to najmocniej dał mi do myślenia, jako że noszę ołówkowe spódnice jako bazę i kusi z lenistwa dobrać do nich żakiet, a jednak kardigany i sweterki wyglądają obiektywnie lepiej. Czytając tabelkę, zdziwiłam się, że poziom elegancji u mojego typu ma być tylko średni, ale faktycznie tak jest!

  • Avarati FG (SE+BE+KE) TSu

    Hej! Bardzo się cieszę, że powstał taki spis, coraz lepiej ta wiedza wskakuje w odpowiednie przegródki 😀 Co zabawne, nie przepadam jakoś za spódnicami, albo od razu sukienka lub spodnie. Z tym, że nigdy nie kupiłam spódnicy, która dobrze by na mnie leżała, bo albo za szeroka w talii albo za wąska w biodrach, taki śmieszny ze mnie typ. Też teraz widzę, jak bardzo FG jest pod wpływem Naturala. Te luźne fasony to pewnie przy swetrach, mam rację? 😉
    Prawie wszystko się u mnie zgadza… ale chyba Słoneczny daje u mnie znać, bo dałabym sobie średni poziom elegancji, krótki żakiecik, koszula i wysokie kozaczki… z tym, że ta elegancja dalej jest ekstrawagancka… i w sukienkach jednak lubię jakieś marszczenia, wiązania przy pasie, biodrach czy zaszewki, przy mojej figurze, krótkiej talii nie da inaczej, żeby to dopasować odpowiednio. 😀

  • Aga SG

    Ile kolorów w jednej stylizacji to średnia ilość, a ile duża?

    Małą rozumiem monochromatycznie. A trzy kolory, to jeszcze średnio czy już dużo? 🤔

    • Yen

      Imo (upraszczając):
      3 średnio,
      3 dużo

      Ale pewnie w grę wchodzą w niuanse, typu, że dla ludzkiego oka stylizacja złożona z dwóch kontrastujących kolorów i czerni np będzie zdecydowanie bardziej „pstrokata” i przywołująca na myśl energię grupy G, niż strój złożony z kilku odcieni fioletu, połączonego np, z czernią i szarością.

      Jest też podejście mówiące o tym, że są kolory które winny być traktowane jak neutrale- czerń biel beż i szarość, ale to imo nie jest zbyt adekwatne w przypadku MPK (minimalistyczny patent kibbe, a mam nadzieję, że skrót będzie doceniony przez krakuski xD

  • Yen

    Wpis bardzo świeży i edukacyjny, kilka rzeczy fajnie mi kliknęło, jak np dlaczego nieco inne poziomy yinu/ yangu są potrzebne do opisu ubrań adekwatnych dla typu, od oznaczeń przyporządkowanych jego fizjonomii.
    Świetnym przykładem były np długie linie pionowe u SC, lub rozpiski rozkłady u typów z nadmaksymalnymi ładunkami yinu i yangu. Kliknęło mi między innymi, dlaczego aktorka, która podejrzewam o bycie G, tak fatalnie wyglądała w stylu oscylującym między SG a SC. Za dużo yinu w ubraniach.

    Jako typ nieczysty z niecierpliwością czekam na patenty etherealowe, by móc elementy teoretyczne przełożyć na aspekty praktyczne we własnym przypadku ;D

  • Blanche Noire

    Zastanawiam się, jakiego rodzaju sweter powinna wybrać zimą osoba, której pasują sztywne i zdefiniowane fasony. Dzianina jest zaliczona do tkanin miękkich i niezdefiniowanych, ale to chyba nie znaczyć, że D albo DC musi w zimę marznąć 😀 ?

  • Eloise

    Blanche, do mnie jedzie ten kardigan https://static.zara.net/photos///2023/V/0/1/p/0506/106/712/2/w/850/0506106712_6_1_1.jpg?ts=1672231455729 Wydaje mi się, że spokojnie spełni rolę basicowego sweterka dla DC, i pewnie nada się dla kilku innych typów. Nie wiem jak z materiałem, czy sztywny czy nie, dla mnie może być bardziej miękki 😉 Ma jeszcze czarnego brata, o takiego https://static.zara.net/photos///2023/V/0/1/p/0506/105/800/2/w/850/0506105800_6_1_1.jpg?ts=1672231455100 Francuski jak ta lala, więc jeżeli masz FE to może się nada.

    • Neptunka

      Co za zbieg okoliczności! – kupiłam ten sam jasny kardigan bo kojarzył mi się bardzo Francusko. Sama tkanina jest może i miękka ale dopasowana. Może jest bardziej DC lub Gamine ale jako Fg z dość mocnym francuskim jestem z niego bardzo zadowolona. 🙂

    • Blanche Noire

      Eloise, mam Francuski E i ten czarny kardigan bardzo mi się podoba, przymierzę i przetestuję go z przyjemnością 🙂

    • Cat Ballou DC (KryE, WE, FE, BaE)

      Dla mnie kontrast czarnobiały i białoczarny jest zbyt ostry. Poza tym swteterki tego typu kojarzą mi się bardziej gaminkowo.

    • Moderator lothlorien

      Też mi się tak kojarzą, ale jednocześnie trochę Kryształowo ze względu na formę – tzn. guziki, dekolt, jasny kolor (ten czarny to raczej inna para kaloszy) 🙂 To pewnie jakaś hybryda.

    • Eloise

      Loth, Cat Ballou – być może jest trochę racji w Waszych słowach, nie upieram się. Również nienajlepiej znoszę kontrast czerń biel ale ten pierwszy kardigan jest właściwie w 90 % ecru z tymi czarnymi lamówkami dlatego go wzięłam. DC i G mają o ile dobrze pamiętam trochę punktów wspólnych 😉 może Olga w wolnej chwili się wypowie 🙂

    • Moderator lothlorien

      Też się nie upieram 🙂 To takie luźne skojarzenia tylko. A w kwestii swojej garderoby sama wiesz najlepiej co Ci dobrze zrobi 🙂

    • Mary

      Eloise, nie mnie doradzać, ale wydaje mi się (à propos swetrów), że byłoby Ci ładnie w dopasowanym golfie zakładanym pod wełniany żakiet lub też w wąskim swetrze z dekoltem w serek do klasycznego kołnierzyka; wszystko w spójnej kolorystyce. Piszesz, że jesteś „nieodarnięta stylowo” 😄, ale tak jak Ciebie widzę w eleganckich trenczach do kolan (zapiętych na guziki i na pasek), to nikogo nie widzę… Masz urodę pod ubrania eleganckie, zwłaszcza kostiumy.

    • Kasia DC

      U mnie tego typu sweter raczej odpada (a też jestem DC), ponieważ jest zbyt miękki w kształcie, brak mu czegoś ostrzejszego, nowczesnego. Wersja czarna jest moim zdaniem bardzo francuska, ale chyba bardziej dla grupy Gamine. U mnie połączenie czerni i bieli jest na tak, no ale ja jestem czystą zimą.

    • Arwena

      Dla mnie akurat gaminkowe klimaty są jak najbardziej ok, wydobywają mi IE. Również źle mi w kontrastach, ale w tym sweterku jest on subtelny poprzez odcień écru i niewielką ilość czarnego.

    • Iskra DC

      Fajne swetry – ten pierwszy taki FE trochę pod Kryształowy a ten czarny bardzo FE! Myślę, że i na DC mogłyby być ok jak i na N czy SG. Zależy też jak się wystylizuje całą resztę ubioru. Ja w tym jasnym wyglądałabym bardzo źle a w tym czarnym chyba ok ale to też nie byłoby moje optimum. Przy okazji czytania waszych komentarzy zdałam sobie sprawę, że u mnie jednak mocn gra Wietrzny, może też Karmazynowy – musi być u mnie trochę bardziej niegrzecznie/nowocześnie. Tak jak u Kasi.

  • Iskra DC + Świetlisty, WE, IE

    Z dużą przyjemnością przeczytałam nowy wpis! Dzięki Olgo 🙂

    Czuję się trochę przywołana do porządku bo czasem wybieram miękkie, niezdefiniowane formy – właśnie siedzę w puszystym, moherowym kardiganie. Wygląda na mnie jak chmurka :D. Wiem, że zdecydowanie lepiej mi w sztywnych tkaninach, to fakt. Natomiast robię też odstępstwa, które są dla mnie korzystne – dobrze mi w mini, myślę, że znacznie lepiej niż w długości „w kolano” i tych dłuższych, zalecanych dla DC. Podejrzewam o tą modyfikację Iskrzącego.

  • Mary

    Olgo, zaskoczyły mnie rodzaje krawędzi dominujące w C (sztywne, miękkie, faliste). Wydawało mi się, że faliste nie przejdą; czy to tylko przy Kryształowym?

  • Arwena

    Eloise, wspaniały ten sweterek! I jeszcze w odcieniu, jakiego poszukuję. Szkoda, że przesylka darmowa dopiero od 200 zl, bo raczej nic nie dobiorę, kompletnie nie po drodze mi z rzeczami z Zary – ani kolorystycznie, ani fasonowo. Chyba ze cos jeszcze wypatrzyłaś, czym mogę się zainspirować, to zamówię :))

    • Eloise

      Arweno, popatrz na spodnie. Wydaje mi się, że widziałam całkiem fajne w takim dość ciepłym odcieniu niebieskiego. Ja z niebieskim to tak niekoniecznie, ciężko mi znaleźć dobry odcień. Z Zarą mam chyba podobnie jak Ty, jak wchodzę na stronę i widzę te zdjęcia na których modelki wyginają się we wszystkie strony to pierwszą myślą jest nic tu dla mnie nie ma. Ale o dziwo w tej nowej kolekcji jest kilka perełek, w dodatku niezbyt udziwnionych. Ten kardigan wypatrzyła mi córka 🙃 , też Wiosna.

  • Eloise

    Wczytuję się po raz kolejny w ten wpis i próbuję sobie usystematyzować tę wiedzę ( ja z tych opornych 😉 ) a jest co przyswajać, naprawdę bardzo przydatne klarownie podane informacje. Może się wreszcie stylowo ogarnę 😀

    • Arwena

      Eloise, bo Ty jesteś artystką, a artyści wymykają się takim klasyfikacjom:)
      Dziękuję za poradę, zerknę na spodnie, choć te dla mnie kupić ciężko. Mam bardzo dlugie nogi i rzadko kiedy spodnie szyte w jednym rozmiarze długości bywają dla mnie dobre. Np. z Mohito wszystkie spodnie sięgają mi do pół łydki. Jesli już kupuję spodnie to na Zalando z linii Tall, jest wówczas szansa na własciwą /czyli za kostkę, bo tylko takie wygladają na mnie dobrze/ długość

  • Mary

    Arweno, rzuć okiem na spodnie Salko. Są zawsze bardzo porządnie uszyte (swoje sprawdzam już 7 lat!) i te, które na modelkach są długie, są naprawdę długie.
    https://vivero.pl/userdata/public/gfx/1969/spodnie-bayo-2.jpg

    • Arwena

      Mary, dziękuję bardzo za polecenie!

  • Eloise

    Uhuhu, a to się porobiło 😉
    @Arweno, zrobiłaś mi dzień a nawet kilka tą artystką,😀 z racji miejsca pracy stykam się dużo z artystami przez A i chyba nasiąkłam „tym czymś”.
    @ Mary, zapewniam Cię, że ja i kostium/garnitur to mój ostatni wybór. Chociaż rzeczywiście mam kilka takich golfów typowo pod FE a i trencz noszę pozapinany na maksa, bo nie znoszę jak mi się majta taki rozpięty, zresztą jest jeden z nich jest czekoladowy a drugi fioletowy pod ME, nie wiem czy jeszcze można je zaliczyć do Francuskiego. Właśnie ta sztywna elegancja kojarzona z DC od zawsze mnie uwierała a teraz już na tyle odeszłam od typu Kibbe, że patrzę na swoje wiodące pierwiastki i zachowuję mniej więcej linie, ale naprawdę mniej więcej 😉
    @Iskro, Ty masz rację, ten czarny sweter ma sporo Karmazyna, za to mnie ten jasny skojarzył się ze Słonecznym. Mam go już w domu i jest taki akurat, jeżeli chodzi o grubość materiału, ani zbyt miękki ani za gruby. Planuję go nosić z ciemnymi dżinsami żeby ten mój kulejący FE jakoś ożywić.
    @Kasia, ja kontrast czerń biel i odwrotnie znoszę kiepsko, zresztą jestem DA a to jednak robi swoje.
    @Lothlorien, chyba mnie trochę przeceniasz, bo gdybym faktycznie tak dobrze wiedziała co mi służy a co nie to by mnie tu nie było 🙂 ta strona ( i poprzednia też ) jest dla mnie kopalnią wiedzy.

    • Arwena

      Eloise, a jak z rozmiarówką? Jaki zamówiłaś rozmiar i czy jest to fason dopasowany czy luźniejszy?

    • Eloise

      Arweno, brałam M – kę i jest OK, chociaż ciut wisi jak nie mam pod spodem półgolfu.

    • Arwena

      A jaki masz na ogół rozmiar góry? 36 czy 38? Bo ja muszę mieć taki sweterek dopasowany i naprawdę dlugi rękaw. Szkoda, że u mnie tu żadnej Zary w pobliżu nie ma.
      Co do kontrastów, to ja mam jedne czarne spodnie i czarne kozaki, nic więcej czarnego w mojej szafie nie znajdę. No i własciwie tych spodni nie mam do czego nosić, chyba że do ciemnozielonych bluzek, zestawienie z innymi kolorami, które noszę wygląda albo zbyt karmazynowo- z czerwonym – albo jak pszczoła – z żółtym – albo po prostu źle – z granatem i khaki. Jak brakuje jakiegoś E to okazuje się, że dany kolor całkiem odpada, nawet gdy jest daleko od twarzy. Ja mam tak z wieloma kolorami nawet z palety Prawdziwej Wiosny.

    • Eloise

      A to już zależy od firmy, czasem muszę brać nawet 42 a czasem 34. Ale to naprawdę rzadko, w 90 % moje bluzki, swetry i marynarki to właśnie M/38. Napisałam, że wisi bo co jak co ale górę wolę mieć dopasowaną, nie daj Boże żeby coś odstawało z tyłu. Czarny też mi źle robi, Karmazyna nie posiadam, w Mahoniowym jest na ostatnim miejscu, w Królowej też niedużo a zresztą zawsze słyszę, że w czarnym wyglądam smutno i choro. Tak więc czarny sobie odpuszczam już na serio.

Leave a Reply